Pinocchio - en välkänd docka men vad är hans ursprung?

DOCKTEATERWORKSHOP, FÖREMÅL DOCKSSPEL

 Lördag 14 maj kl. 10:00 – 18:00 på Folkkulturcentrum, Artemisgatan 19, T-bana Ropsten.

 Vi provar att ge liv till olika vardagsföremål för att berätta eller illustrera en historia.  

  Olika övningar som förbereder oss till arbete med föremål.

Vi undersöker ansikte, ögon, mun, röst, ålder, rörelse av föremålet och dess personlighet

beroende på utseende och användning. Spel, relationer: med möte med andra föremål och

improvisation skapar vi en handling. Spelteknik och regihjälp ingår.


Info och anmälning: https://www.folkkulturcentrum.se/MainEvent.asp?id=22013118032210

Lärare: Augusto Cabrera

 Regissör och pedagog, född i Peru med skådespelar- och teaterlärarutbildning från scenskolan i Peru och Brasilien. Arbetade professionellt som skådespelare på Nationalteatern i Lima under fyra år där han också regisserade korta pjäser för TV. 1976 kom han till Sverige för att studera dockteater med Mikael Meschke. Han har studerat Commedia, masktillverkning och maskspel med Hervé Lelardoux, Donnato Sartori, Philip Houtier, Barry Grantham m.fl. och inspireras i sitt arbete av Jaques Lecoq och Keith Johnstone. Augusto är konstnärlig ledare och regissör för Commediagillet, och han har bland annat arbetat med Dalateatern, Byteatern i Kalmar, , Folkteatern i Gävleborg och som teaterlärare på  Skara Skolscen, Hälsingegården, Torsbergsgymnasiet i Bollnäs och på Fredrika Bremergymnasiet.


FIGUR

 Internationell figurteaterfestival vid Frölunda Kulturhus

18-23 november 2021

Unima-Sveriges officiella figurteaterfestival

 

Genom styrelsebeslut godkänt av årsmötet 24 oktober 2020 är numera Figur- internationell figurteaterfestival vid Frölunda Kulturhus UNIMA-Sveriges officiella festival.

Festivalen anordnas från och med 2021 av UNIMA-Sverige i samarbete med Figur-nationellt figurteatercentrum på Frölunda Kulturhus. Anledningen är dels att höja festivalens nationella och internationella status, dels att öka möjligheterna till ett närmare samarbete med internationella nätverk och festivaler.

Att driva en festival är ett enormt arbete vad gäller ansökningar, välja ut intressanta grupper och föreställningar, ordna med teknik, planering m.m. Genom att UNIMA aktivt går in som arrangör kan vi inom UNIMA skapa en festivalgrupp som delar på arbetsuppgifterna. Hittills har gruppen bestått av Magnus Erenius, Elin Andersson och Torbjörn Alström. Men det finns ytterligare plats för två personer i gruppen.

Varandes medlem i festivalgruppen innebär att

  • utgöra kärnan i det konstnärliga råd som väljer ut grupper till festivalen.
  • hjälpa till med ansökningar, budgetberäkningar och andra praktiska uppgifter.
  • aktivt arbeta med marknadsföring och planering i samband och inför festivalen
  • delta och genomföra festivalen

 

Till festivalgruppen kan varje UNIMA medlem komma med förslag till föreställningar. FIGUR 2019 hade tema ”Människovärde” och FIGUR 18-23 november 2021 blir temat ”Korsvägar/Crossroads”. Med ett tema att förhålla sig till ges en mer övergripande helhet till festivalen vid val av föreställningar.

Festivalens mål är att presentera 50% internationell högkvalitativ figurteater som vänder sig till en vuxen publik och 50% som vänder sig till barn/unga och familjer.

I samband med festivalen har workshops, seminarier och/eller utställningar arrangerats som berör festivalens tema. Förslag kan skickas till festivalgruppen.

För anmälan att ingå i festivalgruppen eller mer information maila info@unima.se

Välkommen att göra FIGUR 18-23 november 2021 till en fantastisk festival!

Skriv upp datumet i kalendern redan nu!

 

    

Intressant artikel om Figurfestivalen i Göteborg i Scen & Film, Teaterförbundets tidning..
Läs den här!



I drygt 30 år år har Margareta Selander lett sin Dockteater Månstjärnan. Hon har spelat för barn och ungdomar i hemstaden Umeå, på turnéer runtom i Sverige och varit inbjuden till festivaler i bl.a. Ryssland och Italien.

När hennes yngsta barnbarn Hillevi efter mer än två års tuff behandling blev fri från sin leukemi, ville Margareta skapa något tillsammans med henne och hennes två storebröder. Det blev föreställningen "De tre vännerna", som den unga ensemblen nu spelat på förskolor och skolor. Och, viktigast av allt, på den barncanceravdelning där Hillevi själv för en tid sedan var patient. I sagans symboliska form kunde barnen gestalta en livskris.

Läs Margaretas berättelse om föreställningen HÄR.


Laura Sillanpää har skrivit väldigt fint om ett besök hos Not Quite i Dalsland. Läs hennes artikel här om du vill veta mer om kollektivet.



Läs DNs recension av Faust
på Folkteatern här!


SPÄNNANDE RAPPORT!
En av våra ansvariga för EDT, Åsa Viklund,
har varit på ett symposium i tyska Friedrichsdorf.
Hon har avlämnat en rapport på vår EDT-sida.
Du kan läsa den där eller, om du har bråttom,
ladda ner den här.

Vi har fått ett viktigt Nyhetsbrev från
Internationella UNIMA. Ladda ner det här!

KLICK!
ALL VÄRLDENS DOCKTEATER
NU PÅ NÄTET
WEPA, World Encyclopedia of Puppetry Arts - internationella UNIMA:s uppslagsverk - finns nu på nätet. Här finns mängder av kunskap om dockteatern i historia och nutid, konstformens betydelse i olika kulturer, dess utövare, konstnärliga uttryck och tekniker. Med mer än tusen artiklar, en rad olika sökvägar och möjlighet till uppdateringar är det en både levande och inspirerande kunskapskälla, tillgänglig för alla.
Läs mer HÄR.

Recension:
FINA FIGURER MEN LÖSA TRÅDAR
Margareta Sörenson såg den kanadensiska gruppen Les Sages Fous på gästspel i Sverige med The Orphan Circus. Fina figurer och en scenografi med "charmig loppighet". Men också en alltför löst sammansatt föreställning med ett oreflekterat perspektiv på manligt och kvinnligt.
Läs hela recensionen HÄR.


DOCKTEATERN ÄR MED
NÄR STIPENDIER FÖRDELAS:

STIPENDIER TILL NASRIN BARATI
OCH ERIK HOLMSTRÖM
Konstnärsnämnden har nyligen fördelat sina tioåriga s.k. långtidsstipendier. Ett långtidsstipendium kan, med nämndens formulering, "tilldelas yrkesverksam konstnär som under längre tid visat konstnärlig verksamhet av god kvalitet och bidrar till utvecklingen inom sitt konstområde".
Läs mer här

Det tyska magasinet
Das andere Theater
har flyttat in på Publikationssidan.
(Som du också hittar
under Externa länkar ovan).


UNIMA-Indien har skickat oss sitt
väldigt spännande magasin Sutradhar.
Läs det här!


Lite Holländsk läsövning!

Från UNIMA INDIA!
En mycket intressant rapport om skuggteater i Indien har nått oss. Det är ett ganska stort dokument (10 MB) men väl värt att ladda hem.
Ladda hem här!
MERA STAFFAN BJÖRKLUND
"Dockors Kraft"
Ett skapande Skola-projekt med Staffan Björklunds Teater. En fjärdeklass ser en inspirationsföreställning, de skapar dockor, övar egna pjäser, gör affischer och spelar upp för sina skolkamrater! Se på YouTube

© gurra.it


Efter 20 års verksamhet i Slottsskogen
tackar Kaspersällskapet i Göteborg för sig

Vem är Kasper? Det var en återkommande fråga De flesta kände till Kasper men nästan ingen hade sett en Kasperföreställning. I Sverige ansågs Kasper inte barnvänlig och nästan portförbjuden. Annette Cegrell - Sköld, dockteaterpedagog på Frölunda Kulturhus tog tag i frågan tillsammans med bl.a Kate Thorlid. Frölunda Kulturhus satsade. Resultatet blev en stor utställning, Kasper och hans gelikar 1989. Intresset blev så stort att Backa och Angereds Kulturhus hade utställningar samtidigt. Kasperteatrar från Sverige och flera europeiska länder gästspelade. Kasperfigurer från olika länder i världen, gamla som nya, fanns utställda. Bl. a. De dockor Karl Kuhlin, Göteborgs kasperspelare, spelade med, först något år i Krokängsparken och sedan från 1907 fram till 1928 i Slottsskogen. Föredrag och verkstäder m.m. stod också på programmet. Margareta
Sörenson skrev en innehållsrik skrift om Kasper och hans gelikar.
Läs hela artikeln här.

PuppeTry = Spännande mastersutbildning i dockteater i Budapest,
Bratislava, Prag och Bialystok! Läs mer här!

Ilka Schönbein. Foto Marinette DelannéSpännande läsning om
SAMTIDA DOCKTEATER

Critical Stages, internationell teatertidskrift på nätet, har samtida dockteater som sitt senaste huvudtema. Här finns spännande och gedigna texter om t.ex. den tyska dockspelaren / dansaren / mimaren Ilka Schönbein. Amerikanen Roman Paska (känd hos oss bl.a. genom sina Strindberg-uppsättningar på Marionetteatern) presenteras fylligt. En annan Sverige-anknytning finns hos skuggspelsmästaren Fabrizio Montecchi, som haft stort inflytande på Dockteatern Tittuts arbete med just skuggspel. Här spårar han skuggspelets historia och väg från Kina till Europa: vi är alla den asiatiska skuggteaterns barn, menar han. Japan och Nigeria är andra exempel på utomeuropeisk dockteater som presenteras i numret, sida vid sida med engelsk och grekisk.

Huvudredaktörer för just detta nummer är Margareta Sörenson och hennes franske kritikerkollega Jean-Pierre Han. Sörenson spinner på temat dockteater och dans (som hon skrev om även i förra årets Dockument!). Texterna i Critical Stages är på engelska och franska. Bildmaterialet är rikt, och i flera fall kompletterat med videofilmer. Artiklarna kan dessutom laddas ned i pdf-format. Tag och läs!
Länk till Critical Stages hittar du HÄR.



ETT LITET DANSKT TIPS:
FOTOUTSTÄLLNINGEN
Dukker og deres mennesker
på webben!


UNIMA 90 år

UNIMA – Union Internationale de la Marionnette – fyllde 90 år maj 2019. Det lär göra den till världens äldsta, ännu existerande teaterorganisation. Jubileet firades med festival och festligheter i Charleville i Frankrike, där sedan många år UNIMA:s generalsekretariat har sin hemvist.
En som, tillsammans med fler andra, varit betydelsefull för UNIMA:s utveckling mot den världsorganisation den är idag, är Michael Meschke. Han inte bara tog initiativet till den svenska sektionen UNIMA Sverige. Till hans många insatser hör också att ha varit starkt drivande när det gällde att med början på 60-talet arbeta fram nya stadgar och etablera en ny arbetsordning, internationellt inkluderande och efter samtida demokratiska principer.

Ta del av det anförande som Michael Meschke höll i Charleville i september - en personligt hållen krönika över UNIMA:s 90 år, och som du kan läsa HÄR. (På engelska).

PS: Michaels text innehåller en hel del ”name dropping”. Den som vill veta mer om personerna och om UNIMA, kan gå till WEPA (World Encyclopedia of Puppetry Arts”). Klicka på ”Externa länkar” ovan.


Teaterförbundets guldmedalj
till Ing-Mari Tirén

I samband med förbundets 125-årsjubileum tilldelades regissören Ing-Mari Tirén Teaterförbundets guldmedalj ”för utomordentlig konstnärlig gärning”.
Läs hela motiveringen här.
Läs DN's artikel om händelsen här!


SYRIEN

Verksamhetsberättelsen för 2018 finns att ladda ner här.


Den 21 mars var det
Internationella dockteaterdagen!

Kattfilmen ser du här!


INVITATION TO ALL NORDIC UNIMA CENTRES
Nordic Puppeteers Network Meeting Point Finland 2019
UNIMA FINLAND hereby invites all Nordic UNIMA Centres to participate in the very first joint project within NORDPU, Nordic Puppeteer Directory/Nordisk bank för dockteaterkonstnärer in 2019!
Läs mer här!


Ett tips, om du inte sett den förut:
Neville Tranters SCHICKLGRUBER på YouTube


Himlaspelet sommaren 2018
I årets utgåva av Dockument berättar vi om uppsättningen i Leksand av Himlaspelet, som marionetteater. Själva föreställningen var en del av ett större kulturprojekt. Läs hela rapporten HÄR.

Copyright © Alla rättigheter förbehållna Unima Sverige