Om Javanesiskt skuggspel, Wayang Kulit

av Urban Wahlstedt 13 feb 2021

En wayangföreställning kan användas som kollektiv meditation.


Att spela wayang, i stället för annan dockteater med egna idéer och egentillverkad materiel, är att bygga på något som tidigare generationer under lång tid experimenterat fram. Man måste inte uppfinna hjulet om och om igen.  Wayangfigurers skönhet i sig väcker stor beundran, men de är avsedda framför allt för föreställningsverksamhet där de på bästa sätt kommer till sin rätt. Wayangspelets bundna form med strikta ramar inskränker naturligtvis friheten, men utgör samtidigt en tillgång. Man kan t.ex. jämföra kalligrafi med fri målning.


Det är också viktigt att lyfta fram wayang som en av mänsklighetens stora mästerverk väl jämförbart med t.ex. Shakespeare eller Leonardo da Vinci. I stället för att kopiera hela traditionen musealt, vill vi på ett djupt och lättsamt sätt åskådliggöra ålderdomliga finesser för  västerländsk publik.   

Efter att samlingen instrument med namnet Gamelan Sukarencana funnits i Sverige i 20 år, uppstod år 2013 äntligen en ensemble och sedan år 2015 ingår den i den ideella föreningen Gongbron, som då bildades.


Som flest har vi varit 15 medlemmar i ensemblen. Vi tränar som regel torsdagskvällar med uppehåll sommar och kring jul. Sedan dess har vi årligen uppträtt med wayangföreställningar på ett par teatrar i Stockholm.

Copyright © Alla rättigheter förbehållna Unima Sverige