Teater Skatas Modellteater                       

 

Teater Skata är en fri teatergrupp i Nyköping som bildades 1994 och drivs av mig Karin Fichtelius som är skådespelare och dramapedagog. Jag arbetar med berättande, dockor, modellteater, mask och clown, för både barn och vuxna. Föreställningarna är ofta interaktiva och publiken blir medskapande. Leken och fantasin är grunden. 

Teater Skata verkar också pedagogiskt för att barn och vuxna själva ska få uttrycka sig genom teatern och andra skapande verksamheter. Bla annat med skaparverkstäder på Nyköpings Barnkulturcentrum och flera skräddarsydda projekt inom Skapande skola.

 

Modellteater är en form av dockteater med pappersfigurer som kommer till liv i en tittskåpsteater vars scenbilder med hjälp av ljus, ljud, musik och specialeffekter skapar suggestiva miljöer med ett spännande djup i bilderna. Det jag tycker om med denna speciella form av dockteater är hur spännande det är för alla åldrar att uppleva en historia i de små tittskåpen, Scenbildernas växlingar och figurernas små, små rörelser tillsammans med ljud och ljus skapar en magi, som man kanske skulle kunna tro att den var på utdöende i dessa dataspels-tider. 

Men det är tvärt om. Det är så fascinerande att det går att förstå ungefär hur det går till och ändå magiskt dras in i sagovärlden, så att man tycker att man är med där inte i miniatyrvärlden. Det ger sig själv att det inte blir snabba klipp och högt tempo, utan alla kan smälta historien och hinna reflektera.

 

Mitt intresse för modellteater började med att jag bor i Nyköping och att det där fanns ett museum uppbyggt kring Harald Gripes modellteatersamling.

Jag arbetade där som verksamhetsansvarig mellan år 2000 och 2007. Ett barnkulturcentrum byggdes upp i anslutning till den fasta utställningen. Besökarna fick kliva in i mörka rum, endast upplysta av de små teaterhusen. De fick ta del avvisningar och berättelser om modellteaterns historia och fantisera kring figurer och scenbilder 

Under denna period lärde jag mig spela i teatrarna och gjorde uppsättningar både med klassiska sagor och nyproducerat material.

2019 flyttade Harald Gripes modellteater samlingar till Sörmlands museum, Nyköping där de nu finns uppbyggda för visning i museets öppna arkiv. 




Copyright © Alla rättigheter förbehållna Unima Sverige

Tre föreställningar jag har spelat i modellteaterform:

 

Alladins underbara lampa

Alladin, en ung man träffar på en ande som han släpper ut ur en flaska. Anden lovar att han kan uppfylla vilka önskningar som helst, vilket för ut Alladin på stora äventyr. 

Till denna uppsättning användes gamla kulisser ifrån det danska förlaget Prior i Köpenhamn, som tills inte för så länge sedan, sålde kompletta byggsatser till klassiska modellteatrar. Alladin spelades för skolklasser på Gripes Modellteatermuseum

Dramatisering. Marianne Castegren

Dockspel. Karin Fichtelius och Marianne Castegren

Den sagan valdes för de vackra kulissernas skull och att det var roligt att använda en av de gamla uppsättningarna som fanns komplett i samlingarna på modellteatermuseet.

 

Esperanza av Jakob Wegelius

En berättelse om Halidon, en annorlunda pojkes färd på enhjuling genom natten för att leta efter Kaptenen som är hans enda vän, och som är spårlöst försvunnen. På vägen möter han allehanda udda existenser som kommer ut efter mörkrets inbrott. Alla bär de med sig ouppfyllda drömmar; Strykarhunden som längtar efter en husse, spelaren som drömmer om den stora vinsten och hundfångaren som grymt håvar in alla lösspringande kräk.

Föreställningen bygger på Jakob Wegelius bok, med samma namn och han har också skapat de stämningsfulla scenbilderna och figurerna.

Dramatisering och Dockspel: Karin Fichtelius och Bissa Abelli

Regiöga: Juan Rodrigues

Esperanza valdes för den underfundiga och speciella historien och de fantastiskt fina illustrationerna som Jakob Wegelius omvandlade till suggestiva scenbilder. Det är en av de vackraste föreställningar jag arbetat med, fast inte helt lättspelad med komplicerade scenväxlingar och känslig timing med musik och rörelse. Historien gestaltades lika mycket med bild som med ord.

 

Bu och Bä i skogen

Fritt efter Olof och Lena Landströms populära barnbok

De båda lammen Bu och Bä bestämmer sig en dag

att göra en liten utflykt till skogen för att plocka blåbär. Lammen råkar ut för ett riktigt äventyr då de råkar sätta sig rakt en myrstack.

Alla vackra bilder från boken har omvandlats till handmålade och fantasieggande kulisser.

Dekormålare: Lisbeth Sommarström 

Dockspelare och berättare: Karin Fichtelius 

Boken om Bu och Bä valdes för att de har varit väldigt mycket lästa av barn under en längre tid. För de små barnen i publiken är det mycket värdefullt med en kombination av igenkänning och överraskning. Föreställningen hade premiär 2004 och turnerar fortfarande på förskolor och bibliotek i hela landet.

 

Papiertheatertreffen - Modellteaterfestival i Preetz, Tyskland

De tre föreställningarna ovan har alla varit representerade i den årliga Modellteaterfestivalen - Papiertheatertreffen - i Preetz i Tyskland.

En fantastisk festival där alla kategorier av modellteater (eller pappersteater) visas. Alltifrån föreställningar med traditionell, ganska stel uppvisning av gamla kulisser med inspelade röster med mycket text, till galna avantgardistiska uppsättningar med serietecknar-estetik kombinerat med rockmusik och till bildrika föreställningar, där berättelsen och sagan står i centrum.

 

”Klassiska sagor i modellteatern” 

Jag kommer med hela teaterhuset till ett klassrum. 

Kulisser och figurer, till en utvald saga byggs upp och gestaltas tillsammans med publiken.

Barnen deltar aktivt och är med och improviserar fram föreställningen och turas om att spela olika roller. 

Efteråt ger jag utrymme för en öppen filosofisk diskussion om sagans och karaktärernas dilemma. 

De sagor som finns på repertoaren för närvarande är:

"Den fula ankungen” - "Hans och Greta”  - ”Snövit”  - ”Pomperipossa”.

Det är sagor som barn idag fortfarande har ett hum om, delvis genom Disneyversioner, på film. Det är spännande att presentera dem i dess lite mer ursprungliga form och se vad de har att säga till barn i nutid.

Konceptet har presenterats på låg och mellanstadiet på skolor i Nyköping och på Oxelösunds bibliotek i anslutning till deras årliga bokskola för 6-åringar. Den erbjuds fortfarande när andan faller på och kommer också att erbjudas inom mitt senaste modellteaterprojekt.

 

Karin Fichtelius, Nyköping, 2021

Alf Henriksonprojektet.

Teatern ska vara stationerad i Bergrummet, Stockholms leksaksmuseum på Skeppsholmen. Alf Henrikson byggde en gång i tiden denna teater och spelade både egna teaterstycken och klassiker. Hela teatern togs sedan över av hans son. Han gjorde i ordning ett särskilt teaterrum för den och spelade där föreställningar för vänner. Hösten 2019 var det dags för teatern att resa vidare mot nya uppdrag.

 

I donationen ingår ett uppbyggt teaterhus, med tågvind, belysning mm. Dessutom utskuren och monterad dekor, kulisser och figurer till ett flertal uppsättningar av klassiska teaterstycken. De flesta från det danska förlaget Prior, som var en av de största producenterna av modellteaterark på den tiden. I Sverige och Norden var som mest populär i början av 1900-talet.

 

Vårt projekt innebär att gå igenom hela teaterns sinnrika konstruktion med linor, magneter och kugghjul, varsamt renovera trasiga delar och göra förbättringar, så att det går att spela i den igen. Alla dekorationer, kulisser och figurer ska gås igenom, sorteras och ev lagas. Ljusanläggningen och det elektriska systemet har redan moderniserats, så att den går att använda på ett säkert sett. Det långsiktiga målet är, att sedan restaureringen och genomgången är klar, ska vi erbjuda föreställningar av de intressantaste klassiska teateruppsättningarna och sagorna till skolor och allmänhet. Vi kommer att erbjuda, dels rena föreställningar och dessutom interaktiva sagoföreställningar med tillhörande filosofiska samtal om vad de klassiska sagorna har att säga oss idag. Så småningom kommer vi även att göra helt nya dekorer till teatern och skapa modellteater av en eller flera moderna barnteaterföreställningar.För detta kommer vi att söka särskilda medel för att producera olika teateruppsättningar. 

 

Vi har även planer på att gestalta texter av Alf Henrikson. Kanske ett surrealistiskt bildspel med hans underfundiga

verser. Samt också göra en dramatisering för barn med utgångspunkt från Asken Yggdrasil, hans bearbetning av

den fornnordiska mytologin. Syftet är att bevara och synliggöra denna intressanta nordiska dockteatertradition,

som innebär lustfyllda, skaparprocesser både hantverksmässigt och konstnärligt. Ofta i generationsöverskridande samarbeten.

 

Vi vill både berätta och visa traditionen och göra nyskapande uppsättningar för barn idag. Vi kommer även att

erbjuda verkstäder där barn och vuxna får konstruera och skapa egna teatrar. Det innefattar viktig finmotorisk

övning, stimulans av fantasi och kreativt tänkande. Uppmuntran i den så viktiga låsas och roll-leken, i kombination

med handens arbete, som barn idag behöver stöd i att utveckla.

 

Karin Fichtelius, Nyköping, 2021

 

Fakta: 

Alf Henrikson, (1905 -1995) var en svensk författare, poet, översättare, kåsör och tidningsman. Han bodde större

delan av sitt liv i Stockholm. Under en stor del av 1900-talet var Henrikson en ledande folkbildare och

populärvetenskaplig författare med stort intresse för historia med kulturhistorisk inriktning samt översättare av

sångtexter, operalibretton  operor bl.a. Trollflöjten. 79 böcker finns med i hans bibliografi, en del i samarbete

andra. T.ex skrev han Asken Yggdrasil tillsammans med Edward Lindahl, 1973. 

MODELLTEATER I GÖTEBORG EN HISTORISK TILLBAKABLICK

Annette Cegrell-Sköld/  2021

 

Allting börjar någonstans


Från skokartong till modellteater

Förr i tiden var vi flickor lyckliga när vi fick tag i fina skokartonger, speciellt när det var vintersäsong. Då kunde man få en stor som det varit pjäxor i. Expediten i Oscaria skoaffär sparade skokartonger om vi frågade snällt.  Dagen efter kunde vi komma in efter skolan och välja vilka vi ville ha, men bara en. Sedan satt vi i trappavsatsen till vinden, ritade, klippte, färglade och klistrade med Karlsons klister vårt eget drömrum. Det var inte som att leka med dockhus utan roligare för här bestämde vi själva. Var sängen skulle stå och hunden sova. Randig eller mönstrad matta. Idag ser jag det som små scenografier. Längre tillbaka i tiden byggde barn bondgårdar och gjorde djur tillverkade av kottar ute i naturen.  Scenografier i skokartonger var populärast när det var kallt och regnade ute. Glädjen att skapa har alltid följt mig. Modellteaterns magiska värld mötte jag senare.

 

Planering för Göteborgs Dockteaterdagar - Modellteater, 1990

När jag, som ansvarig för Dockteater på Frölunda Kulturhus, planerade att lyfta fram figuren Kasper under kommande Dockteaterdagar 1989 ville Backa och Angereds Kulturhus vara med. Båda kulturhusen ville fortsätta samarbetet. Backa Kulturhus föreslog Modellteater som nästa tema. Jag studsade till. Den teaterformen visste jag inte mer om än det jag läst och sett på bilder. Efter lite resurs fick jag kontakt med bl.a konstnären och modellteatersamlaren Harald Gripe och ett par grupper i Sverige och en i Danmark så mitt svar blev ja.

 

Studiebesök i England

Genom Göteborgs stad fick vi, Kent Turnefeldt på Backa Kulturhus och jag, resebidrag till London för att lära oss mer om Modellteater eller Toy Theatre som det heter där. Vi fick fint stöd av Punch and Judy-spelaren, professor Percy Press II (1922-1997) som hade medverkat under Kasperutställningen vi arrangerade 1998. Percy Press II, vars hemstad var London, lade upp ett 5 dagars schema för oss.

 

I London besökte vi museer och träffade teaterpersonligheter som vurmade för Toy Theatre. En heldag hemma hos teaterhistorikern George Speight (1914-2005). Möte med skådespelaren och modellteatersamlaren Peter Baldwin (1933-2015). En tidig morgon var vi inbokade på Pollock´s Theatre shop och museum innan de öppnade. Där spelade en anställd en hel förställning bara för oss två. Så fascinerande att se.  En kväll var vi inbjudna till ett styrelsemöte med en Toy Theatre förening. Åtta män och en kvinna berättade för oss om sina verksamheter. En del byggde bara scener medan andra spelade föreställningar. En del i grupp och någon ensam. Spelplatserna varierade från skolor, finsalonger till trädgårdsfester. En yngre stiligt klädd man hade barngrupper. Han berättade ivrigt hur han informerade barnen om själva teatern: dekorer, färger, fonder, figurernas klädstilar osv. Nyfiken frågade jag: ”Hur planerar ni arbetet med barnen när de skall repetera och spela?”  ”Barnen spela!!!”  ”Nej, det är jag som spelar, barnen ser föreställningen.” 

 

Percy Press II hade också bokat in oss på ett heldagsbesök på MAC - Midlands Art Centre i Birmingham. Ett av Englands största kulturhus i flera våningar med ett enormt utbud för alla åldrar. Bl.a. dockteater. Det som överraskade oss där var, att de hade en stor volontärgrupp. De skötte förvaring av scenkläder och dockor m.m. som på ett museum. Allt var i perfekt ordning som de tog fram till repetioner, verkstäder och föreställningar. Även till barngrupper. De älskade sina uppgifter och hade eget personalrum med soffa så de kunde vila lite. Huskatt fanns det också med egen korg på receptionsdisken. På skylten bredvid stod det: När katten vilar i korgen vill den vara i fred. 

 

Dagen efter väntade hemresan till Göteborg. Kent och jag var så nöjda efter allt vi sett och hört under veckan. Percy Press II gav oss en grund att stå på. 

MODELLTEATER I GÖTEBORG EN HISTORISK TILLBAKABLICK


Affisch som klippark

Sonja Lundin på Backa Kulturhus hade en stålande idé. Hennes förslag var att utforma affisch och programblad som tillsammans med en pappkartong, 40 x 50 cm, kunde bli grunden till en modellteater där ”Guldlock och de tre björnarna” kunde spelas. Sonja utgick från en Ikeakartong.

”Ett elegant sätt att sprida kultur” sa en besökare.

 

Festivalstämning vid starten på Frölunda Kulturhus

Harald Gripe kunde inte delta pga. sjukdom men han var mycket glad över vår satsning. Texten är skriven med glimtar ur DOCKTEATERN, UNIMA-Sveriges medlemstidning, nr 1 och nr 2  år 1990, skrivna av Alf Mouwitz - Buratino Dockteater (1987-2014), Maiju och Sanna Rokka - Rokka Dockateatern (1990-2015) och Palle Knuthsen (1922-2016), ”tusenkonstnär”, dockspelare och buktalare.

 

Modellteaterns historia - en utställning producerad av Jan-Erik Leijon, teaterhistoriker

Jan-Erik Leijon berättade om modellteaterns utveckling på ett inspirerat sätt och guidade oss runt sin egen utställning. Han nämnde också, att i början av 1800-talet förekom mycket våld och soldater på modellteaterscenerna. Det var först under andra halvan av 1800-talet som sagorna kom in i bilden.”  Utställningen visades på alla kulturhusen i tur och ordning.




















 


Föreställningar

Kortedala Modellteater, Eva Kårbo och Björn Littorin, framförde ”Jorden runt på 80 dagar”

”Resan jorden runt  har vi sett i många olika uppsättningar i andra teaterformer men aldrig har Passepartout och Phileas Fogg varit så små som nu när föreställningen spelas i en 82-årig modellteater.  Björn Littorin - han myste. Med pekpinne, karta och klädd i äkta 1870-tals kläder med en pistol s.k sekslöpare i bältet var han Passepartout till bredden fylld med upplevelser, som han med hjärtat delade med sig. Eva Kårbo hade det säkert jobbigt bakom scenen för att få allt att fungera

med att byte av elva scener med vackra dekorationer och effekter. Det rök till och med i ångarens skorsten. Plötsligt exploderade det så alla i publiken ryckte till. Fascinerade. Det finns liv i de små pappersdockorna som vi tidigare varit lite tveksamma mot. Modellteatern är som en sagobok men bilderna som visas är unika med ett fantastiskt djup som sagoboken inte kan åstadkomma”. När vi efter fick kika bakom kulisserna upptäckte vi ett myller av teknik. Massor av finesser som skapar effekter och stämningar som vi på andra sidan kan njuta och förundras över”.

 

Buratino Modellteater, Natalia och Alf Mouwitz, spelade  H.C.  Andersens ”Snödrottningen”

”De hade en egentillverkad miniteater. Natalia  hade bearbetat texten, målat kulisser och figurer. I sagolik rysk dräkt och med spröd och pikant brytning förde hon oss, som berättare, rakt in i äventyrets förtrollade värld. Så försvann hon bakom scenen, för att tillsammans med Alf sätta fart på figurerna och sedan återvända för att sirligt sammanbinda de många akterna till ett lyckligt slut”.

 

Anders Råde - Modellteater Mutabur gav ”Kalif Stork”

”Råde utnyttjade mediets alla finesser, lät till och med figurer sväva ovanför teatern. Han lyckades bra med att förena de styvt traditionella med sin egen lite burleska stil”.

 

Karin och Ivar Thrane från Danmark. ”De spelade H.C. Andersons saga, Prinsessan och Svinaheden med bandat tal” 

 

Modellteaterforum - öppet för alla som sysslar med modell-eller miniteater

Att det lockade så många. Det var ett vimmel av unga och äldre barn, kvinnor, män, experter, amatörer och alla verkade nyfikna. Det som överraskade mest var att det var så många medelålders män.

 

Ruth Seitzberg - Ananda Teater, Ödeshög - spelade ”Ombergsskatten” som handlar om Alvastra kloster med tredimensionella dockor och figurer. Teatern är ett hemmabygge med bl.a. en vridscen gjord  av en grammofontallrik. 

 

Ungdomar från Frölunda Kulturhus -  visade sin föreställning ”Djurens konung.

 

Anne Sofie Robinson från Karlskoga - visade sin Thalia teater med magnetiska figurförare under scengolvet. Dockorna är tredimensionella medan dekoren är tvådimensionell. Hon tycker modellteater är en fantasifull och kreativ verksamhet, samt att samtala med barnen efteråt.

 

Jan Behre (Gaudium) Samlare och återförsäljare i Gbg - visade  modellteatermaterial och scener.

 

Björkö Modellteater - En pappa med tre barn visade och berättade om sin teater i tre våningar.

 

Operabaronerna spelade  ”Trollflöjeten” - Gruppen består av två femtonåriga pojkar Adam Jonsson och Munir Warda som spelat modellteater i 5 år. Hemma i  Huskvarna har de en lokal som de har inrett i gustaviansk stil med plats för 12 vuxna. Förutom modellteater så är klassisk musik dessa ungdomars stora intresse.  Deras föreställning Mozarts Trollflöjten tog knappt tre timmar att spela med pausar. Hela dagen gick de klädda i tidstrogna gustavianska kläder, skor och  peruker. Ett festligt inslag. ”Tur att sådana entusiaster finns”, tyckte besökarna.

 

Dagen avslutades med varm soppa och goda tilltugg för deltagarna dit även UNIMAS medlemmar var välkomna. Trevlig stämning. Dagen efter väntade en ny invigningsdag på Backa Kulturhus.

Annette Cegrell-Sköld

 

Läs mer om modellteater - Se Litteraturlistan.

Läs om svensk modellteater 2010 - Se UNIMAs årsskrift ”Dockteatern 2010

Läs om svenska aktiva modellteatergrupper idag - Se Modellteater i Sverige

Läs om Japansk Kamishibaiteater och svenska grupper idag - Se Modellteater i Sverige

Läs om Harald Gripesamlingen och program på Sörmlandsmuseum i Nyköping - Se Modellteater i Sverige

Läs om Europeiska modellteatergrupper, museet och festivaler  - Se Modellteater i Europa.

Läs PAPER - Dansk nättidning om modellteater med flera nr per år.   Se Unimas. Hemsida.

 

Modellteater sidan startade 2021 och uppdateras kontinuerligt.

Är du verksam inom modellteater eller har tips. Hör dig!   Mejla: annette@unima.se